Gjenopprette normal funksjon

Kiropraktikk

Kiropraktikk handler om manipulasjon av ledd og muskler for å løse opp spenninger i dypereliggende muskulatur. Kiropraktoren bruker hendene for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystemet.

Behandlingen gir ofte umiddelbar virkning, og smertene vil dempes betraktelig eller fullstendig etter besøket. Behandlingen er sjelden smertefull og har ingen bivirkninger. Kiropraktoren har også fokus på å veilede pasienten til riktig trening for å rehabilitere og forebygge.

Kiropraktikk
Fysioterapi

En fysioterapeut er en "bevegelsesekspert" - bevegelsesapparatet og funksjon står sentralt. Gjennom grundig undersøkelse og vurdering vil en fysioterapeut kunne finne frem til utviklings-, gjenvinnings-, eller forebyggende tiltak for å promotere funksjonsevne i tråd med pasientens egne målsetninger.

Hos oss vektlegger vi et tverrfaglig samarbeid mellom kiropraktor og fysioterapeut. I dette samarbeidet har fysioterapeuten fokus på rådgivning, veiledning, rehabilitering, forebygging,  trening og behandling.

Fysioterapi
Sjokkbølge- og trykkbølgebehandling

Sjokkbølgebehandling gir gode resultater ved behandling av flere kroniske plager. Eksempler på kroniske problemer er betennelse i sener, muskler og benhinne. Dette kan oppleves som bl.a. smerter i og rundt ledd, nedsatt bevegelighet og smerter i legg og under føttene.

Sjokkbølge brukes også ved behandling av triggerpunkter og til oppmykning av muskulatur.

Sjokkbolge
Nålebehandling

Nålebehandling (tørrnålbehandling) er en form for stimulering av triggerpunkter som gir umiddelbar effekt. Behandlingsformen kan være nyttig der triggerpunkt(er) gir utstrålende smerter og ømhet, nedsatt funksjon i form av muskelsvakhet, redusert bevegelse, og forstyrrelse i nervesystemet.

Nålebehandling brukes også på senebetennelser. Behandlingen normaliserer kommunikasjonen mellom nerven og muskelfibren. Resultatene viser seg etter noen få behandlinger og effekten er langvarig.

Nålebehandling
Diagnostisk ultralyd

Ultralydundersøkelsen blir gjort for å stille diagnose, kartlegge utviklingen av ett problem eller for å vurdere effekt av en behandling. Og kan i noen tilfeller være like effektiv eller bedre enn MR til å evaluere enkelte problemer. Ultralyd slik den blir brukt her er ikke skadelig for kroppen.

Undersøkingen gjør ikke vondt. Av og til må den som undersøker deg trykke litt ekstra på lydhodet for å få bedre bilde. Det kan oppleves litt ubehagelig, spesielt viss du har smerter eller er øm i området.

Ultralyd
Klassisk massasje

Også kalt Svensk Massasje, er en massasjeform som ved hjelp av trykk, tøyinger og knainger, kommer godt ned i muskler og vev. Tilpasses i styrke etter ønske og behov.

Behandlingen bidrar til å roe ned nervesystemet i en stresset hverdag. Avslappingshormoner øker og stresshormoner minsker. Kan bidra å løse opp ømme, stive muskler. Massasje stimulerer kroppen til å helbrede seg selv bl.a ved at blodsiruklasjonen øker, slik at oksygenet i blodet lettere kommer ut til cellene, og avfallstoffene etter celleforbrenninger lettere fraktes bort fra vevet.

Triggerpunkt og tøyinger av muskler kan også innlemmes i behandlingen. Dette er også med på å løse opp myoser (muskelknuter) i musklene

Klassisk massasje
Forebyggende trening

Er skadene knyttet til overbelastning eller ”feil” bruk av kroppen, kan du ha stor nytte av å fortsette med forebyggende trening etter at behandling er avsluttet. Dette vil minske muligheten for at plagene kommer tilbake. For mange vil det også gi mer energi og økt velvære. Vi hjelper deg i gang med forebyggende trening som passer til din hverdag.

Vi vil hjelpe deg med å prioritere og gjennomføre trening som passer dine utfordringer og din daglige situasjon. Trening vedlikeholder og utvikler kroppen slik at den tåler utfordringene du gir den. Erfaringsmessig har mange vanskelig for å prioritere den treningen som skal til for å bli kvitt problemene for godt. Vår fysioterapeut vil gi deg personlig oppfølging. Slik vil du få et fast program i den viktige perioden under og etter behandling.

Forebyggende
Idrett og mosjon

Vi utarbeider treningsopplegg som passer for dine mål. Trener du allerede aktivt, og søker å forbedre dine evner til å utføre spesielle aktiviteter, vil vi identifisere øvelsene som gjør at du får aktivisert og utviklet de rette musklene. Både styrke, tøyelighet og koordinasjonsevne øker når du forbedrer muskelsammensetningen.

Aktiv analyse og riktige øvelser vil gjøre at du kan ta fatt på nye idretter eller få økt glede av dine favorittaktiviteter.

Eksempelvis er det mange som opplever overbelastning når de starter med en ny idrett. I gleden over å oppdage en ny sport, er det lett å glemme at dette er nytt og utfordrende for kroppen. Resultatet kan være at man får en strekk, ømme muskelfester eller lignende. Med vår veiledning kan du trene riktig og forberede deg bedre.

Idrett